Miniaturizarea satelitilor
Miniaturizarea electronicelor a facut posibila realizarea gadget-urilor moderne, iar acum micsorarea si standardizarea componentelor fac posibila realizarea unor sateliti foarte mici, cum este cazul CubeSat, un cub cu laturile de aproximativ zece centimetri. Satelitii cantaresc 1,33kg constand in componente electronice si combustibil.
Specificatiile CubeSat urmaresc urmatoarele scopuri: simplificarea structurala a satelitilor; trimiterea de produse ieftine in cosmos; folosirea combustibilului din navele propulsor in loc de folosirea lansatoarelor individuale; definirea unor norme de pret pentru folosirea unor propulsoare dedicate cu lansare rapida (catapulte Pico-Satellite Orbital Deployer).
In 2019, aproximativ 2.000 de sateliti orbitau in jurul Terrei. Astazi (2021) sunt mai bine de 6.000. Pana in 2030 se estimeaza ca vor fi aproximativ 50.000.
Cum a devenit spatiul profitabil?
In 2011, programul NASA Space Shuttle a fost retras, dupa o serie de zboruri spatiale pilotate, efectuate inca din 1981, marcand finalul a 30 de ani de folosire a rachetei. Programul a folosit navete spatiale precum Columbia, Challenger, Discovery, Atlantis si Endeavour.
Naveta reutilizabila trebuia sa faca accesibila calatoria in spatiu, insa evolutia lenta, accidentele tragice si costurile mari au afectat acest scop.
Insa visul nu a fost uitat. In iulie 2021, dupa 17 ani si cu un miliard de dolari investiti, Richard Branson a facut primul zbor suborbital la bordul navei SpaceShipTwo (Virgin Galactic).
Acesta l-a depasit pe Jeff Bezos, fondatorul Amazon, cu 11 zile. Scopul zborului a pus bazele turismului spatial.
Potrivit Virgin Galactic, peste 600 de locuri a cate 250 de mii de dolari fiecare au fost rezervate de persoane care vor sa ajunga in spatiu in viitor. Compania intentioneaza sa lanseze doua zboruri suplimentare inainte de a demara serviciul comercial in 2022.
Ce cred specialistii despre turismul spatial?
Specialistii cred ca turismul spatial este un factor transformational si va deveni o activitate curenta in timpul vietii noastre. Potentialele sunt imense in acest sector.
Ar putea impulsiona noi variante de a calatori pe distante foarte mari, de exemplu, un zbor Sydney – Tokyo ar putea dura mult mai putin. Apoi in spatiu, ar putea fi dezvoltate tot mai multe destinatii, locuri unde oamenii sa poata ateriza si opera diferite activitati. In acest context, planurile lui Musk de a coloniza planeta Marte nu mai par chiar atat de SF.
Bibliografie:
https://www.libertatea.ro/
https://ro.wikipedia.org/
https://www.digi24.ro/
http://dallaskasaboski.blogspot.com/
https://www.universetoday.com/
https://spaceflight101.com/
Mulți dintre acesti sateliti pot fi urmăriți și, dacă există cu ce, ascultați / trafic radio.
http://www.amsat.org.ar/pass