Cine a fost Justin Capra?
Inventatorul, profesorul si inginerul roman Virgilius Justin Capra s-a nascut la 22 februarie 1933, la Magureni, judetul Prahova, Romania.
Este cunoscut pentru numeroasele sale inventii, printre care: rucsacul zburator (jetpack), triciclul electric Oblio si Troty, cea mai mica masina din lume – Soleta (cu un consum de 0.5l/100km), primul rachetonaut, automobilul cu motor de avion VIRGILIUS si multe altele.
Inventarea rucsacului zburator in Romania
La 17 ani a realizat un bob, care aducea noutati in ce priveste suspensia si directia. In 1956, cand avea doar 23 de ani, a realizat primul rucsac zburator, un aparat individual de zbor care se gaseste expus la Muzeul Tehnic „Dimitrie Leonida” din Bucuresti. Desi inventia lui a fost una foarte importanta, Justin Capra nu si-a brevetat-o din cauza regimului de la Bucuresti, care interzicea cetatenilor sa detina aparate zburatoare in acea perioada.
Doi ani mai tarziu, in 1958 depune impreuna cu Ion Munteanu cerere pentru brevetarea unui aparat individual de zbor propulsat de doua minirachete asezate simetric in jurul umerilor: renumitul „rucsac zburator”; brevetul cu numarul 41711 este eliberat de OSIM in 1962, dupa 6 ani de la inventie.
Afirma ulterior ca inventia ar fi fost transmisa tocmai in SUA, unde va fi brevetata sapte ani mai tarziu de catre americanii Wendell Moore, Cecil Martin si Robert Cumings. Abia in 2002, americanii au recunoscut oficial ca ideea i-a apartinut romanului Justin Capra. Rucsacul-zburator a fost folosit de cosmonauti la deplasarile intercapsulare.
Inventarea rucsacului zburator in alte tari
Astfel de dispozitive fusesera insa propuse cu mult timp inainte, inventatorul rus Aleksandr Fyodorovich Andreyev obtinand un brevet inca din 1919.
In timpul razboiului, Germania experimenteaza un sistem de propulsie reactiva individuala numit Himmelstürmer. E posibil ca acesta sa fi inspirat eforturi americane ulterioare cum ar fi proiectul Grasshopper desfasurat in anii ’50.
Armata americana a dezvoltat proiectul „Small Rocket Lift Device” care a dus la primul zbor independent cu un aparat dezvoltat de echipa lui Wendell Moore pe 20 aprilie 1961.
Cecil Martin si Robert Cummings
Cecil Martin si Robert Cummings au depus cererea de brevet in 1958 pentru un dispozitiv diferit de zbor individual, Turbo-fan lift device. Cei doi nu au facut parte din echipa Bell, doar Wendell Mooore apare pe patentul obtinut de aceasta.
In toamna anului 1962, la Expozitia Transporturilor de langa Herastrau (Bucuresti), Wendell Moore si-a prezentat aparatul de zbor individual care avea o constructie cu totul diferita decat propunerea lui Capra desi acesta sustine ca nu erau diferite decat culoarea si denumirea.
Intr-un interviu din 2008 sustine ca a reusit un mic salt cu versiunea din 1958 a rucsacului zburator.
In 1968 realizeaza o alta varianta a rucsacului-zburator, acum propulsat cu perhidrol ca aparatul construit de Bell. Aparatul a fost expus la Muzeul Tehnic din Bucuresti.
Portofoliul Justin Capra
Justin Capra are un portofoliu ce cuprinde 114 inventii, dintre care 72 sunt prototipuri de autoturisme cu consum foarte mic, 7 aparate de zbor si 15 motoare neconventionale.
A primit diferite distinctii si premii importante precum: Premiul Arca, Premiul Ifia Eco pentru cea mai buna inventie ecologica – Triciclu electric sau hibrid, impreuna cu Marian Velcea; Diploma Eureca Gold Medal – Triciclu electric sau hibrid, impreuna cu Marian Velcea; Diploma Salonului International de inventii de la Geneva si multe altele.
In 2008 a fost decorat cu Ordinul National „Pentru Merit” in grad de Cavaler.
Justin Capra a murit pe 19 ianuarie 2015, la varsta de 82 de ani, la Spitalul Judetean de Urgenta din Ploiesti. Inventator profilic si vizionar, creatorul rucsacului-zburator, o idee preluata de NASA pentru deplasarile intercapsulare ale cosmonautilor, si al masinii care consuma 0,5 litri la suta de kilometri, Justin Capra a incercat sa darame bariere si mentalitati.
Bibliografie:
https://ro.wikipedia.org/
https://www.agerpres.ro/
https://www.historia.ro/
https://twitter.com/denistodirica/
Specific acestui popor dobitoc (foste si actuale tari comuiste) Henri Coanda, are peste 600 de brevete de inventii si inovatii, tinute in seif la Viena! Printre care se pot enumera: Trenul pe perna magnetica de marfa si calatori 600km\h, laserul militar brevetat de sua ulterior si brevetat de ei illegal in 2009, clona unui OZN, cu un singur pasager si 12 motoare…
Am urmarit realizările lui Iustin Capră ce erau prezentate în revista ” Știința și tehnica ” .
Păcat că nu a fost susținut aproape deloc în realizarea inventiilor sale .
Am avut onoarea sa i-l cunosc cand lucram la Întreprinderea de Reparații Material Aeronautic București.
Un auto didact de geniu nepretuit de semenii săi!
Inventatorul care nu a vandut nici o inventie?
Numai prostii în topicul ăsta. Am trăit atunci când a fost conceput acest rucsac, care apoi a ajuns la Muzeul tehnic, prin anii ’70. A fost prezentat în paginile revistei Sport și Tehnică. Nu a fost brevetat pentru că nu întrunea una din calitățile esențiale ale unei invenții, să fie utilă adică. Pur și simplu, cu kerosenul care putea fi luat în spate, câteva kg, cu motoare reactive, nu putea zbura mai mult de câteva secunde, adică să facă o săritură doar. Motorul brevetat era tot reactiv, dar utiliza peroxid de hidrogen, funcționând pe baza unui alt principiu, descompunerea peroxidului pe un catalizator din paladiu, reacție puternic exotermă cu o degajare uriașă de energie, tehnologie necunoscută în România de atunci. E exact aceeași situație cu ” turboreactorul” lui Coandă, dovadă că ulterior nu s-a mers pe nici una din soluțiile preconizate.
Exact cum ai spus, și de aceea a și dispărut ca Tesla. O coincidență.
Inventatorul care nu a inventat nimic. Am cautat si eu sa vad ce a inventat acest om. A inventat masina care merge cu 500g de benzina 100 km. Pai si de ce nu sunt strazile pline de astfel de masini? Pentru ca de fapt el nu a inventat absolut nimic. El de fapt a pus un motor de drujba pe o masinuta de copii. Ce a inventat? Motorul de drujba? Masina de copii? Alea erau deja, el nu a inventat nimic ci doar a facut niste improvizatii de prost gust care nu le intalnim pe strada ca nu trec de testele RAR si nimeni nu vrea sa stea chinuit intr o mini masina cu o drujba la ureche. Iar acel rucsac zburator era inventat cu 4 ani inainte de un american.
Viorel Iordache Eroarea multora pornește de la înțelegerea eronată a conceptului de invenție. Din această perspectivă, o invenție nu se rezumă la o idee novatoare cu utilitate practică imediată, care fie prin principiul de funcționare, fie prin construcție să constituie noutate absolută, ci de asemenea, implică un prototip funcțional. Adaug că în prezent +99% din invențiile brevetate sunt în domeniul tehnologic, în consecință nici una din „invențiile” enumerate de dvs. nu ar fi putut fi brevetată. Nu a fost decât rezultatul politicii partidului comunist, de a breveta orice la kilogram pentru a avea și noi „faliții” noștri. Aparatul de zbor american, nu numai că a zburat, dar se poate consulta brevetul pe google, nu seamănă cu ce se găsește la muzeul tehnic, nici ca principiu, nici constructiv. Ce noutate absolută a adus Soleta în domeniul auto, afară de montarea unui motor de drujbă de 1CP sau pe aproape, care nu-i permitea să depășească nici un biciclist? La fel și cu rucsacul, căutați pe net consumul specific al unui avion de vânătoare cu decolare verticală, la ridicare de la sol, ca să vedeți că cu 2-3 Kg de Krerosen nu poți ridica de la sol 100kg – om plus aparat de zbor. Chiar dacă au fost brevetate, eu nu le consider invenții. Aici, brevetul american: https://patents.google.com/patent/US3149798A/en