Blocul de alimentare al unui ECU

Cum functioneaza blocul de alimentare al unui ECU?

Timp de citit: 3 minute

Blocul de alimentare furnizeaza energie tuturor celorlalte blocuri de pe ECU. Blocuri functionale diferite au nevoie de energie in forme diferite.

Intr-un automobil, sursa de tensiune disponibila este bateria, care in functionare are la borne 13.5 – 14V. Aceasta valoare a tensiunii poate sa varieze in functie de mai multi factori. Orice bloc functional are nevoie de tensiune constanta pentru a functiona corect.

KL30, KL31

KL este abrevierea pentru „klemme”, care este termenul german pentru conector/conexiune. Aceste doua conexiuni reprezinta conventional bornele bateriei. KL30 reprezinta borna „+” si KL31 reprezinta borna „-„. Aceste terminale reprezinta sursa de alimentare a ECU.

Sub-blocurile de alimentare

Fiecare circuit independent de pe ECU poate sa aiba propriul bloc de alimentare. Blocurile de alimentare dedicate pot fi active permanent sau pot fi activate cand e cazul. Aceste sub-blocuri de alimentare sunt filtrate individual. Mai multe sub-blocuri de alimentare active constituie mai multe cai paralele de curent.

O componenta des folosita pentru sub-blocurile de alimentare ale ECU-ului este NCV4274 / NCV4274A de la ON Semiconductor.

VDD / VCC

VDD / VCC reprezinta o notatie conventionala pentru tensiunea de alimentare a unuia sau mai multor blocuri functionale dedicate. In automotive, VDD / VCC se foloseste pentru tensiunea de alimentare a blocurilor logice, uC, AO, MUX. Valoarea tensiunii VDD / VCC este de obicei 5V, si este obtinuta printr-un sub-bloc al blocului de alimentare.

Tensiunea de 5V se obtine folosind un variator de tensiune continua „VTC” coborator. Circuitele VTC coboratoare se mai numesc si stabilizatoare de tensiune.

Tensiunea stabilizata de 5V VDD / VCC este filtrata atat cu capacitati de valoare mare cat si cu capacitati de valoare mica, pentru a minimiza variatiile de tensiune indiferent de frecventa lor.

Capacitatile sunt pozitionate atat inainte de stabilizator cat si dupa pentru a filtra atat variatiile de tensiune induse din exteriorul blocului cat si cele induse din interior. Stabilizatorul de tensiune poate fi in capsula discreta sau incorporat intr-un chip care indeplineste mai multe functii (ex: SBC- System Basis Chips – TLE6266G).

Vref

Anumite circuite analogice, au nevoie in functionarea lor de tensiuni de referinta. Tensiunea de referinta este o tensiune cu valoare fixa, stabilita, care este folosita ca reper de valoare.

Cel mai intalnit exemplu este valoarea tensiunii „GND” care se considera 0V si se foloseste ca reper atat in masuratorile analogice de tensiune cat si in nivelele logice ale circuitelor digitale.

Tensiune de referinta poate fi orice valoare fixa a tensiunii folosita pentru comparare. Un comparator digital va scoate la iesire 1 logic daca la intrare semnalul este mai mare decat Vref, sau 0 logic daca intrarea este mai mica decat Vref.

In cadrul testelor electrice, de obicei se foloseste GND ca si tensiune de referinta, dar se pot folosi si VDD sau alte tensiuni de pe ECU ca si referinte pentru masuratori. De obicei daca nu GND este reperul, acest luctru este mentionat.

Bibliografie:

https://www.infineon.com/
https://www.mouser.co.uk/
https://www.onsemi.com/
https://www.embeddedcomputing.com/
https://nawautomotive.co.uk/

2 comentarii

  1. Car electronics is nasty in that sense that battery voltage drops a lot, where starter motor is engaged. That would dim out the lights, for example, but looks cheap – so you’ll need a buck-boost regulator to keep the voltage even during the dip.

Adauga un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *