Bateriile auto nu trebuie, de obicei, sa lucreze foarte mult pe vreme calda, dar cand vin conditiile de iarna, frigul va poate stresa bateria si poate creste sansa ca aceasta sa se defecteze.
Temperatura joaca un rol important in performanta bateriei
In interiorul bateriei tipice de plumb acid sunt placi de plumb (celule) in lichid electrolitic care creeaza o reactie electrochimica pentru a produce o incarcare la bornele bateriei. Caldura accelereaza aceasta activitate chimica, dar si coroziunea interna cu celulele, efect care reduce durata de viata a bateriei.
Acest lucru este valabil mai ales in cazul bateriilor care ating in mod repetat temperaturi interne ridicate si, efect care reduce si capacitatea, aceasta ne mai putand fi restabilita.
Dar la fel cum caldura accelereaza reactiile chimice, temperaturile reci le incetinesc. De aceea, s-ar putea sa simtiti ca bateria dvs. poate deveni lenta in timpul iernii, chiar daca starea sa de incarcare ramane neschimbata.
La temperaturi mai scazute, capacitatea bateriei de a furniza suficienta putere pentru a porni si rula un vehicul este diminuata.
Ce este CCA (Cold-Cranking Amperage)?
CCA (Cold-Cranking Amperage) este cantitatea de curent pe care o baterie o poate furniza timp de 30 de secunde la -18C fara a scadea la o tensiune de intrerupere specificata. O baterie plumb-acid complet incarcata poate „supravietui” pana la –50C, dar o baterie cu o stare de incarcare scazuta poate ingheta la –1C.
Cum intretinem bateria masinii?
Recomandam ca proprietarii de masini sa inceapa sa acorde o atentie deosebita bateriilor dupa trei ani de la instalare.
Daca bateria incepe sa dea semne de oboseala, primul lucru pe care probabil il veti observa este ca masina suna lent atunci cand incercati sa porniti. Acesta este un semn de avertizare major care nu trebuie ignorat.
Daca auziti sunete lente la pornirea masinii, nu presupuneti imediat ca bateria trebuie inlocuita. Verificati daca conexiunile bateriei sunt stranse si daca firele nu sunt rupte sau deconectate. De asemenea, asigurati-va ca terminalele sunt curate.
Daca bateria are capace, scoateti-le si verificati daca fluidul din interior este la aproximativ 5 mm deasupra placilor (celulelor) sau intre nivelurile indicate de carcasa bateriei.
Daca nivelul este scazut, completati cu apa deionizata si evitati supraumplerea. Stergeti orice scurgere. Unele baterii sunt sigilate permanent si nu necesita intretinere, asa ca nu veti putea verifica nivelul lichidului.
Bibliografie:
Pe mine m-a socat o faza la bateria de pe Matiz-ul meu.
In ultima luna a cam stat parcat, pentru ca o sa-l dau la rabla pentru o masina noua.
Insa treaba nu e 100% sigura si mai umblu cu ea din cand in cand ca sa nu o las nici sa moara in caz ca mai am nevoie de ea.
Ei bine, m-am urcat sa o pornesc si era moarta bateria, am tinut apasat contactul, nu s-a intamplat nimic cateva secunde, dupa care a inceput sa invarta din ce in ce mai tare pana a pornit masina.
Eu din cate stiu, in momentul in care se conecteaza un consumator, tensiunea tot scade, nu creste…
Sunt curios cum se poate intampla asa ceva, pentru ca din tot ceea ce stiu pana acum, fara un incarcator, o baterie nu se incarca singura.
M-am gandit si la alternator, dar totusi de unde zvacul ala initial pana sa apuce sa se invarta alternatorul, daca pentru cateva secunde a fost moarta complet?
Asta este o problema care trebuie studiata mai in amanunt. Aici trebuie luate mai multe lucruri in considerare. Poate totusi nu ai o problema cu bateria? Poate cureaua de transmisie e problema, fiind uzata (invartind in gol)?
Pai nu ai inteles, initial nu invartea nimic, asta zic, ca primul lucru care se intampla e ca bateria da curent la electromotor ca sa invarta motorul. Si initial bateria era moarta, dupa care a inceput sa invarta. Acolo nu aluneca nimic, e angrenaj cu pinioane.
Am inteles acum. Hmm… sigur nu ai probleme de contact la terminalele bateriei? Uneori pot face contact intermitent.
Masina nu a mai fost pornita de mult timp, fapt pentru care motorul ala era „un pic teapan” uleiul era rece, bateria putin lesinata.
De aici si efectul. Cand i-ai dat cheie, electromotorul a avut un moment in care a „impins” ca sa-i spunem asa, acele 2-3 secunde, iar cand motorul s-a eliberat a inceput sa invarta din ce in ce mai repede.
Înainte de sezonul rece e bine să-i faci un full charge bateriei.
A.S in electronic tech worked in Industrial electric power all my adult life.
Majority of these statements are fact based..
Other battery ” chemistries” are affected by temperature changes also, but a different rates!
More importantly, with the common LEAD ACID batteries used to CRANK the engine is obvious in the pic!
Any corrosion on it’s terminals, or for that matter loosness, RAISES the electrical resistance!
Due to the low D.C. voltage involved, much less gets to to the starter motor.
Also, MANY more amps needed to crank a very cold engine, when the battery output is also lowered.
Actually this is more direct and simplified explanation when there’s battery problems. But how about a mixed problem, that’ll involve more than one or two reasons cars not starting? 🙂
Always place grease on the battery connector to avoid air contact with connector. Lots of grease.
Yes, totally agree with this; good preventive action for avoiding terminals corrosion. But prior to this the battery contacts and the wire ones needs to be cleaned as well ..
Also the acid settles in the bottom of each cell so can need to be stirred to get it going again ! Block all vents and place in a thick plastic bag. Rotate it axially about 10 times and enjoy the increase in charge and power. Not good for older degrading batteries as lead chunks can short out plates if there is enough of it.
De ani buni nu am mai văzut așa ceva la mașini.