Sistemul complet a unui vehicul
Sistemul complet a unui vehicul este proiectat pentru a dezvolta suficienta putere de propulsie la nivelul rotilor in asa fel incat acesta sa respecte o serie de performante impuse de standardele in vigoare.
Evident, aceste repere sunt fixate de cerintele motoarelor cu combustie interna existente pe piata.
Sistemul de propulsie al vehiculului
Asadar sistemul de propulsie trebuie sa fie dimensionat functie de masa vehiculului, incarcarea si performantele impuse. Sistemului de propulsie al vehiculului sedimensioneaza o acceleratie corespunzatoare legii lui Newton F = m x a.
Acceleratii acceptabile pentru vehicule sunt in gama 0.15 – 0.3g, cu alte cuvinte la un autovehicul cu masa de 1500 kg, sistemul de propulsie trebuie sa dezvolte o forta de 2205 – 4410 N.
Acceleratiile agresive
Acceleratii agresive care ajung in zona 0.6g, necesita o forta de 8820 N sau chiar mai mare. Limita fortei de tractiune este fixata de masa vehiculului si de forta normala de contact a pneurilor cu asfaltul.
Coeficientul de frecare al pneurilor
Coeficientul de frecare uzual al pneurilor de cauciuc cu suprafata de rulare este 0.85. Desigur aceste coeficient este in caz ideal, in realitate valoarea lui fiind mai mica, motivata de existenta mizeriei, a apei, petelor de ulei etc. pe suprafata de rulare.
Vehiculele cu destinatie pentru transport de pasageri necesita un raport putere de varf pe masa de 10 kW / 125 kg pentru accelerare corecta si in concludenta cu specificatiile impuse. Variantele sport sau de lux ale vehiculelor tind sa creaca acest raport la 13kW / 125 kg.
Ce prezinta cursul?
In acest curs se vor discuta in detaliu directive de dimensionare a sistemului de propulsie cu componente motor / generator, electronica de putere si unitati de stocare a energiei electrice.
Avand in vedere faptul ca acest curs face apel la atentia inginerilor electro, nu se vor analiza sau dezbate subiectele de mecanica transmisiei, sau a motorului cu combistie interna, acestea fiind considerate ca atare. Intreaga discutie se refera la ansamblele electrice ale vehiculului.
Structura cursului
- Analiza si dimensionarea motorului electric de propulsie
- Raportul de putere / viteza constant
- Analiza principiala a electronicii de putere
- Integrarea electronicii de putere la nivelul VEH
- Distributia sistemului
- Integrarea de sistem
- Modulele de putere si racirea lor
Pentru a intelege mai bine sistemele hibride a vehiculelor, am atasat urmatorul material video:
Bibliografie:
Hibridele, o cacofonie, nici cal nici magar…maxim 2020 trebuia sa fie anul unor astfel de vehicule in timp ce vehiculele pur cobustie trebuiau oprite din dezvoltare.
Din cate stiu, masinile cu diesel nu se mai fabrica. Deci, cumva avem un improvement in aceasta directie.
Sunt bune si bateriile existente, problemele pe care le au nu sunt vina producatorilor auto in mod principal, si pot fi rezolvate: costa mult (pot fi stimulente de la stat ca in Norvegia) si trebuie charger-e cu curent serios in ele, ca sa dai 50kw in 10 minute inseamna un cablu de 300kw la charger, si daca sunt mai multe chargere ca la benzinarie mai multe pompe, deja vorbim de megawati si asta inseamna infrastructura.
Nu e vorba de poluare neaparat ci de faptul ca sunt deja o tehnica veche si ineficienta. Motorul electric este superior oricarui motor cu combustie si singurul aspect de rezolvat este stocarea energiei.. Si asta are ramificatii complexe…telefoane laptop-uri si gadget-uri mobile care vor folosi acumulatori mult mai mici si usori, putere de calcul crescuta, etc… Culmea, in conditiile in care masinie au stat acasa si traficul rutier civil a scazut dramatic, masuratorile de poluare par scazute..recent si in Roma s-a masurat si surpriza nivel mare…in bucuresti la fel.
Sa vedem unde se vor neutraliza miliarde de acumulatori in viitorul apropiat.
La asta se gândește cineva ? Personal susțin folosirea surselor de propulsie alternative.