Autor: Ing. Statnic Eugen
An aparitie: 1980
Ce prezinta cartea?
Buletinul tehnic nr.8 prezinta intr-un mod foarte accesibil o parte din datele televiziunii in culori. Este un manual de nivel mediu de calitate exceptionala scris anume pentru tehnicienii de service.
La prima vedere lucrarea pare pur teoretica si de fapt asa si este. Dar intelegerea televiziunii in culori este o problema teoretica si nu practica. Chiar principiile de baza ale TVC sunt destul de complexe si pentru a fi intelese este nevoie de mai multa sarguinta, de citirea si repetarea unor pasaje de 2,3 sau poate de 4 ori. Fara cunoasterea teoriei culorilor nu se poate trece la explicarea semnalului complex de TVC.
La teoria culorilor se foloseste un minimum de matematica, reprezentarile grafice si ceva vectori in spatiul tridimensional al acelor 3 culori de baza R, G, B, (rosu, verde si albastru) pentru a gasi un mod de a „exprima” electric orice culoare cu nuanta, saturatie si stralucire.
Televiziunea in culori
Televiziunea in culori are ca scop transmiterea la distanta a unui complex de informatii legate atat de forma si stralucirea, cat si de culoarea obiectelor care fac parte din scena transmisa. Este evident ca senzatia de culoare nu poate fi transmisa ca atare, ci doar cu ajutorul unor semnale electrice care sunt proportionale cu anumite caracteristici bine precizate ale culorilor captate.
Structura cartii
CAP I – Notiuni de calorimetrie
- Caracteristicile luminii
- Culorile corpurilor in natura
- Parametrii necesari pentru caracterizarea culorilor
- Perceperea culorilor de catre ochiul uman
- Reprezentarea grafica a culorilor. Triunghiul culorilor.
- Concluzii
CAP II – Compatibilitatea si recompatibilitatea sistemelor moderne de TV color
CAP III – Semnalele utilizate in TV color
- Semnale primare de culoare
- Semnalul de iluminanta
- Semnalele diferenta de culoare
CAP IV – Sistemele moderne de TV color. Istoricul acestor sisteme
CAP V – Sistemul de TV color NTSC
- Caracteristici generale
- Formarea semnalelor, diferenta de culoare pentru modulatie
- Modulatia subpurtatoarei de crominanta
- Semnalul de sincronizare de culoare „burst”
- Semnalul complex de TV color NTSC
- Dispozitivul de codare NTSC
- Critici aduse sistemului NTSC; concluzii
CAP VI – Sistemul de TV color PAL
- Generalitati
- Ideea de baza a sistemului PAL
- Modulatia subpurtatoarei de crominanta
- Semnalul de sincronizare de culoare „burst”
- Semnalul complex de TV color in PAL
- Dispozitivul de codare PAL
CAP VII – Sistemul de TV color SECAM
- Generalitati
- Ideea de baza a sistemului SECAM
- Formarea semnalelor, diferenta de culoare DR si DB
- Preaccentuarea de videofrecventa
- Stabilirea subpurtatorilor de crominanta
- Modulatia in frecventa a subpurtatorilor de crominanta
- Succesiunea semnalelor modulate FDR si FDB
- Corectarea caracteristicii de frecventa
- Optimizari in SECAM
- Comutarea fazei semnalelor de crominanta
- Semnale de identificare
- Semnalul complex de TV color SECAM
- Dispozitivul de codare SECAM
CAP XIII – Tubul cinescop color
- Generalitati
- Tubul cinescop tricrom cu masca perforata
- Forma constructiva a cinescopului tricrom cu masca perforata, cu luminofori dispusi in delta
- Tunurile electronice
- Masca perforata
- Ecranul cu luminofori
- Partile de sticla
- Deflexia fascicolelor de electroni
- Convergenta fascicolelor de electroni (statica, dinamica)
- Puritatea culorilor
- Centrarea imaginii
- Distorsiunile rastrului si corectarea acestora (distorsiunea de perna si de trapez)
- Influenta campurilor magnetice perturbatoare
- Comanda tubului cinescop
- Stabilirea tensiunii necesare de comanda
- Tuburi cinescop autoconvergente cu luminoforii dispusi in linie
- Sistemul 20 AX
- Ecranul cu luminofori
- Componente de deflexie a fascicolelor si corectia autoconvergentei
- Corectii statice
- Corectii dinamice
- Corectia de rastru
- Procedee pentru cresterea stralucirii; tehnica Bri si tehnica Helicrom
- Caile de crestere a stralucirii
- Cresterea transparentei mastii
- Eficienta luminoforilor
- Transmisiunea sticlei
- Problema descarcarilor. Tehnologia „soft-flash”
- Sistemul de cinescop color AX-Philips
- Claritatea imaginii
- Cinescoape „Precision in line” (PIL)
- Tunul de electroni
- Ecranul
- Bobina de deflexie
- Dispozitive de corectie
- Regimul energetic
- Masca de tipul SAM
- Pigmentarea fosforilor (luminoforii cu film)
- Cresterea stralucirii. Tubul Sunshire-Bri
- Tehnica „Soft-Arc”
- Tubul cinescop PIL-S4 (RCA – Videocolor)
- Cinescop color de tip „Trinitron” (Sony)
- Tubul cinescop color „Blackstripe”
- Blackstripe perfectionat (Phase II)
- Unitatea de deflexie
- Tuburi Blackstripe SSI si RIS
- Bilantul energetic al tubului RIS-MARK II 110 grade
- Date tehnice si parametri ai tuburilor cinescop color (comparatie)
Scuzati pentru intrebare, dar TVR cand a introdus semnal color? Eu sunt din 1982, aveam un Diamant S, cu amplificatoare finale pe tuburi. Imi amintesc ca intr-o seara, probabil 86-87, am avut ocazia sa vad o secventa dintr-un meci de fotbal color prin geamul unui vecin.
prin 83-84 a inceput sa transmita color sau partial color
Ma gandesc ca intai exportam si dupa importam? 🙂