Despre ce este vorba?
Proiectul prezentat este un circuit basculant astabil adaptat pentru a simula jocul cap sau pajura.
Aceste tipuri de circuite nu au stari stabile, basculeaza continuu intre doua stari nestabile, tranzistoarele de pe cele doua ramuri trecand pe rand din starea de conductie in starea de saturatie (basculand). Perioada de comutare din aceste stari poate fi determinata de valorile componentelor pasive (C si R) din circuit.
Cum functioneaza circuitul?
Cand pushbutton-ul SW1 este apasat, cicuitul va oscila foarte repede iar ambele LED-uri vor fi active. Dupa ce SW1 este eliberat (nu mai este tinut apasat), unul dintre LED-uri va fi activ. Aceasta activare este aleatoare.
Lista de componente necesare:
1 x Placa de test tip breadboard + fire de legatura
1 x R1 = 1k
1 x R2 = 47k
1 x R3 = 47k
1 x R4 = 47k
1 x R5 = 47k
1 x R6 = 1k
1 x POT1 = 50k
1 x C1 = 22nF
1 x C2 = 22nF
1 x LED1 = rosu
1 x LED2 = verde
1 x T1 = BC547
1 x T2 = BC547
1 x Push-button(SW1)
Pentru o mai buna intelegere a functionalitatii circuitului si pentru a realiza acest montaj pe breadboard vom avea nevoie de schema electronica prezentata mai jos:
De asemenea pentru aceasta aplicatie este disponibil si urmatorul material video in care este prezentata o functionare asemanatoare: